dijous, de desembre 21, 2006

Citizen Kane


L'altre dia em vaig comprar uns DVD per 500 yens la pec,a. Pel preu podeu veure que no son de la ultima fornada; de fet, son totes pel.licules en blanc i negre i bastant velles. Ahir vaig veure "Citizen Kane", deu n'hi do! No era la primera vegada que la veia, pero si que era la primera vegada que ho feia en versio original.

Soc molt 'pel.liculero', com deia mon padri, i diria que he vist tot el que humanament es possible veure amb els meus anys. Pero des que tinc la facultat d'entendre-les en v.o. sense l'esclavatge del doblatge, doncs, estic experimentant una nova dimensio cinematografica. Es com si veies les pel.licules de bell nou. Ja se que fa esnob dir que un veu pel.licules en v.o., pero xiquets, que no tinc cap altre alternativa!

Tornem al ciutada garrot. Sempre m'ha agradat molt en Orson Welles, tenim una retirada, tant en la pinta com en els gustos. Tan de bo jo fos tambe mes alt! Aquest paio era una maquina de fer obres mestres. Personalment, a mi m'encanta 'el tercer home', sobretot aquella escena en la qual un llum el delata mostrant-nos la seva cara sorneguera com una lluna plena rient-se literalment de la seva propia ombra.

No vull passar-me de pedant, pero no cal dir que CK es considerada per molts la millor pel.licula de la historia. Te escenes fantastiques, fetes l'any 1941 i sense les mandangues de la realitat virtual, que te mes de virtual que de realitat. L'escena famosissima del comenc,ament, quan mor i cau la bola de neu es genial. Hi ha un episodi molt inspirat en aquesta pel.licula en el Simpsons, on en Barns vol trobar el seu Rosebud particular, un osset merdos de la filla petita d'en Homer anomenat 'Bobo'.

Sempre em va sobtar que els sostres de la pel.licula fossin tan baixos, especialment quan viuen al ridiculament enorme palau de Xanadu, on les habitacions son tan grans que han de cridar per poder tenir una simple conversa. Suposo que devia voler donar la sensacio d' importancia dels personatges, pero com podeu veure a la foto li va caldre atrinxerar-se sota terra per poder-ho rodar.

Jo diria que el personatge en v.o. es mes benevolent que el doblat que recordo. Es un cobdicios megaloman, pero quan s'enamora, quan estima, es huma. Tambe es curios veure que preocupava als EEUU a l'any 1941: la guerra de Cuba del 1898? Europa s'estava matant i ells fan una pel.licula sobre una barreja de magnats tipicament americans? En Chaplin va fer el 'Gran Dictador' el 1940 i els EEUU van entrar a la IIGM el desembre del 1941, pero a la pel.licula en Kane visita als hitler d'Europa i diu que no hi haura guerra.


Al final, com se sap, es descobreix nomes per l'espectador l'origen de l'enigmatica paraula 'Rosebud'. Es veuen milers de caixes amunteguades amb tots els bens acumulats a Xanadu fins que s'arriba al trineu, que es llenc,a al foc i en cremar-se es veuen les lletres. Em va cridar l'atencio la semblanc,a d'aquesta escena amb el final de 'Indiana Jones i l'Arca Perduda', quan l'arca es guarda en un magatzem enorme del govern. La camera es mou entre milers de caixes fins arribar a la de l'arca, que crema el seu numero per poder desapareixer en la buidor de la quantitat.

En general, la pel.licula sembla de vegades una d'aquelles produccions sovietiques on un heroi encapc,ala una revolta per alliberat el proletariat, pero es que era el 1941 i en OW tenia nomes 26 anys! Abans, amb aquesta edat erets un home, ara no.